BAB 3 TEKANAN EMOSI DALAM KALANGAN MURID


1. Gangguan Emosi
a. Definisi
ü  Satu situasi yang menunjukkan satu atau lebih karasteristik oleh murid-murid.
ü  Kamus Dewan :  akibat konflik yang tidak dapat diselesaikan, yang dicirikan dengan keresahan sama ada melalui pertuturan atau perlakuan tertentu.

b. Tanda-tanda masalah emosi
        Tidak hadir ke sekolah tanpa sebarang sebab munasabah
        Selalu mengantuk atau tertidur di dalam kelas
•       Sentiasa kelihatan letih
        Kerap sakit perut
        Mudah diserang penyakit
        Duduk dalam keadaan yang tidak selesa
        Pencapaian akademik yang semakin merosot
        Sering berasa cemas, takut dan benci
        Konsep kendiri yang lemah
        Bertindak tidak wajar disebabkan tekanan perasaan
        Suka bergaduh
        Kerap berbohong
        Bertindak liar untuk menarik perhatian
        Tindak balas kurang matang
        Berperawakan ganjil
        Membela diri secara tidak menentu
        Menunjukkan perasaan dengki\Mengkritik secara keterlaluan
        Suka termenung atau berkhayal

c. Punca Gangguan Emosi
·        Persekitaran sekolah
·        Gaya pengajaran guru
·        Peristiwa dalam keluarga
·        Pengaruh keluarga
·        Pengaruh rakan sebaya
·        Tindakan guru

d. Langkah-langkah Menangani Gangguan Emosi
Ø  Peranan ibu bapa
Ø  Tindakan guru
Ø  Gaya pengajaran
Ø  Kepimpinan guru
Ø  Kefahaman terhadap minat dan sikap pelajar
Ø  Kerjasama
Ø  Penerapan nilai
Ø  Suasana ceria


Ø  Penerangan jelas

2. Hak Asasi Kanak-kanak
·    Menurut Hak Asasi Manusia, setiap warganegara layak mendapat peluang pendidikan;
· Semua kanak-kanak berhak untuk belajar bersama-sama. Kanak-kanak tidak seharusnya diperkecil atau didiskriminasi
·   Orang dewasa yang kurang upaya, menggambarkan diri mereka sendiri sebagai orang-orang yang terselamat di sekolah khas, mendesak untuk mengakhirkan pengasingan. Tiada sebab-sebab perundangan untuk memisahkan kanak-kanak daripada pendidikan mereka.

Antara Hak Setiap Kanak-Kanak adalah seperti yang berikut:
·        untuk dilahirkan, untuk mempunyai nama dan kewarganegaraan;
·        untuk mempunyai keluarga yang akan menjaga dan menyayangi;
·        untuk tinggal di dalam komuniti dan persekitaran yang aman dan damai;
·        untuk mempunyai makanan yang mencukupi dan tubuh badan yang aktif dan sihat;
·        untuk mendapatkan pendidikan yang baik dan membentuk potensi diri;
·        untuk diberi peluang untuk bermain dan beriadah;
·        untuk dilindungi daripada penderaan, eksploitasi, kecuaian, keganasan dan bahaya;
·       untuk dipertahankan dan diberi bantuan oleh kerajaan

0 comments:

Post a Comment